Om utbildningen

Effektiv administration är nyckeln till fungerande tandvård. Den här utbildningen ger dig som tandsköterska den specialistkompetens som krävs för att ta ett större ansvar i reception och callcenter.

Du får fördjupade kunskaper i journalsystem, patientkommunikation, tidbokning och digital vårdadministration – kompetenser som efterfrågas av hela branschen. Genom scenarier, simuleringar och verklighetsnära case lär du dig att navigera i komplexa patientflöden, hantera svåra samtal och arbeta effektivt med vårdteamet.

Utbildningen är framtagen tillsammans med Folktandvården, Praktikertjänst och flera ledande kliniker för att säkerställa att du får exakt den kompetens som efterfrågas.

För vem?

Denna vidareutbildning är för dig som arbetar inom eller nära tandvården och har erfarenhet av patientkontakt eller administration – exempelvis som:

- Tandsköterska

- Receptionist i tandvård

- Administrativ personal i vård

- Callcenterpersonal med patientkontakt

Du bör ha minst 6 månaders yrkeserfarenhet på halvtid. Utbildningen är inte en grundkurs – du behöver ha inblick i arbetsflöden och digitala system för att tillgodogöra dig innehållet.

Behörighet

Du ska ha minst 6 månaders relevant yrkeserfarenhet (halvtid) från någon av följande roller:

- Tandsköterska

- Receptionist i vård/tandvård

- Administratör med patientkontakt

- Callcenterpersonal inom vård eller service

Mer information om utbildningen

Kurser i utbildningen

Efter utbildningen kan du:

Därför ska du välja utbildningen

Studieform och upplägg

Samverkan med arbetslivet

Är du intresserad av denna utbildning? Gör en intresseanmälan!

Är du nyfiken på utbildningen, fyll i en intresseanmälan så hör vi av oss.

Kursansvarig

Stina Sellin

Abli erbjuder yrkeshögskoleutbildningar för både privatpersoner och företag, i form av både kurser och program. Vi specialiserar oss på flexibla distansutbildningar som möter arbetsmarknadens aktuella behov.

© Copyright © 2025 Abli AB